”Inkamästarnas arv – en underbar och fascinerande bok om den urgamla kunskapen att all materia är energi. Lättläst och mycket välskrivet om hur vi kan lära oss påverka den energin med våra tankar. Oerhört spännande!”
– Kay Pollak
Ja, och det är alltså jag som har skrivit den boken, samt reser land och rike runt och undervisar inom den andinska kunskapstradition som härstammar från Q’eroindianerna i Peru.
Boken
Den här boken, och den kunskapstradition den förmedlar, är lite av ett hjärtebarn för mig. Under många, många år har jag haft känslan att jag en dag skulle skriva en bok, men när jag försökte fundera närmare runt det slogs jag alltid av att jag inte visste vad den skulle handla om. Det fanns redan så många bra böcker skrivna runt de ämnen och kunskaper som intresserade mig, att ett eget bidrag kändes helt överflödigt. Så jag släppte gradvis den impulsen och fortsatte att njuta av alla andra författares utmärkta alster.
Ända sedan jag var barn har jag känt en enormt stark dragning till Peru och inkakulturen, så när jag fick tillfälle för några år sedan att stifta bekantskap med den kunskapstradition och de verktyg som genom århundraden hade förvaltats och bevarats av q’eroindianerna, inkas ättlingar i direkt nedstigande led, kändes det naturligtvis väldigt tilltalande. Och jag blev inte besviken. Det är svårt att i korta ordalag här beskriva vilken enorm skillnad den andinska traditionen har gjort i mitt liv, och hur starkt jag har kommit att värna om dess bevarande och bevarandet av q’eros kultur och livsstil. Jag tackade genast ja då jag blev inbjuden till att vara med och starta samt sitta i styrelsen för en svensk ideell förening som skulle arbeta med att bevara dessa kunskaper och göra dem tillgängliga för en bredare allmänhet, och mitt engagemang genom åren har bara ökat i takt med att jag har fått uppleva vad dessa kunskaper har kunnat göra för mig och sett med egna ögon vad de har gjort för andra vars liv de har berört. Mitt eget liv har genomgått stora och odelat positiva transformationer, och jag har haft den stora glädjen att få bevittna transformationer hos andra som jag knappt skulle ha trott på om jag inte hade sett dem med egna ögon.
Ett av önskemålen från q’eros är att vi ska dela med oss, med generositet och glädje, av det vi har fått lära oss från dem. Det här är ingen ”hemlig tradition” som kräver olika grader av initiering för att föra kunskaperna och upplevelserna vidare – tvärtom. Inom den svenska föreningen, och liknande föreningar på många andra platser i världen, gör vi detta genom att erbjuda föredrag, workshops och initieringsresor till Peru. Alla har dock inte möjlighet, ekonomiskt och tidsmässigt, att ta del av kunskapen på det viset. Det fanns ett fåtal böcker skrivna i ämnet, men endast en av dem – Inkans återkomst av Elizabeth Jenkins – beskrev den renodlade traditionen och fanns i svensk översättning. Den är dock slut på förlaget, och inte heller den kunde tjäna som ett alternativ till workshops. Vi kände att det skulle behövas en handbok som beskrev och förklarade historiken, kosmologin, de grundläggande begreppen och de verktyg för energiarbete som traditionen omfattar, på samma sätt som undervisningen bedrivs under en workshop eller en initieringsresa. Och då slog det mig plötsligt – där hade vi boken jag alltid hade vetat att jag skulle skriva! Jag talade med min egen lärare i Peru, antropologen Juan Nuñez del Prado, och hans respons var odelat positiv. Resultatet är Inkamästarnas arv.
Q’eroindianerna är inte schamaner utan snarare mystiker, även om det finns ett släktskap med schamanska läror. De arbetar med direkt kontakt med och upplevelse av energiplanet och det gudomliga, snarare än kontakt och upplevelse genom ceremoni och rituella redskap. Det finns ceremonier och rituella redskap, men de är jämförelsevis väldigt få, och q’eros poängterar att dessa enbart är hjälpmedel för den egna fokuseringen och intentionen och inte i sig själva besitter någon egen kraft. För merparten av deras energiarbete används inga redskap alls, endast den egna förmågan till fokusering och tydlig intention. Det finns heller inga ”regler” runt särskilda kläder, sittställningar, kosthållning, avskildhet eller annat, utan verktygen kan användas av vem som helst, var som helst och när som helst – på bussen, i kassakön i snabbköpet, medan man lagar middag. Den är odelat praktisk, utan dogmer och doktriner, och präglas av glädje, tillförsikt, lekfullhet och uppmuntran till egen utforskning.
Verktygens användningsområden begränsas enbart av den egna fantasin, och omfattar bl a stressreduktion, ökad kraft och kreativitet, healing, balansering av det egna och andras energifält, harmoniska relationer, ett naturligt fritt flöde av utväxling med naturen och alla levande varelser, ökad förmåga till varseblivning och intuition, utrensning av blockeringar och gamla trauman, hjälpmedel för att i större utsträckning påverka och skapa sina egna livsomständigheter och mycket mer. Verktygen lämpar sig också utmärkt för användning inom ramarna för andra andliga traditioner, om man så önskar, eftersom den andinska traditionen är så odogmatisk. Inkakulturens rötter kan spåras så långt bakåt i tiden som 16 000 år, men dess kunskaper är kanske mer aktuella och användbara i dagens moderna samhälle än någonsin tidigare och det finns tydliga kopplingar till de rön och teorier som jungiansk psykologi, kvantfysik och strängteori erbjuder idag.
För mig har den andinska traditionen och dess verktyg varit ett ovärderligt hjälpmedel i min psykologiska och andliga utveckling samt i mitt dagliga liv. Kanske kan den utgöra samma gåva för dig eller någon av dina nära och kära? Det är min förhoppning och önskan – att få ge denna gåva vidare!
Köpinformation:
På svenska: Boken är utgiven av Damm Förlag 2006 och var december månads huvudbok i bokklubben Livsenergi. Den utkom i allmänna handeln i januari 2007. Bästa priset hittar du på nätbokhandeln AdLibris
På danska: heter den Inkamestrenes arv och är utgiven av Aschehoug Förlag i oktober 2006. Boken kan beställas på danska via nätet på bl a www.saxo.dk och kostar där 249 danska kronor.
Signerade ex: går att beställa direkt av mig. Om du vill hämta själv vid t ex en ljustjänst eller en workshop kostar den 175 kr. Vill du ha den skickad med post kostar den 208 kr inkl porto (175+33 kr).
För att beställa, skicka ett mail till anna@inkamastarnasarv.se och berätta hur många ex du vill ha, vem/vilka den/de ska signeras till samt om du tänker hämta själv och i så fall var och när eller vilken postadress den/de ska skickas till. Sätt sedan in bokens pris plus eventuellt porto (se ovan) på plusgiro 13-15 43-1 (The House of Life, min enskilda firma). Boken/böckerna skickas inom någon dag från det att jag får besked från plusgirot att din betalning har kommit in.
Det engelskklingande efternamnet Southerington kommer från min brittiske far. Själv är jag uppvuxen och utbildad i Sverige, England och USA. Jag har bla studerat vid Mary Baldwn College i Virginia och Oxford University i England och har en fil.kand. i humanistiska ämnen.
Jag har varit andligt intresserad och haft andliga upplevelser ända sedan barndomen. Jag har också alltid varit enormt kunskapstörstig, ett drag som jag delar med min lärare Juan Nuñez del Prado. Under många ungdomsår studerade jag mängder av olika religioner, parapsykologi, andliga traditioner och kunskaper, och blev förhoppningsvis lite klokare för varje bit kunskap jag insöp, men det stora genombrottet för mig blev Richard Bachs bok Illusions: The Adventures of a Reluctant Messiah – en bok som jag älskar än idag. En f.d. pojkvän gav den till mig 1984 och på var och varannan sida fick jag massiva aha-upplevelser, som snarare kändes som saker jag alltid hade vetat och förstått, men bara – ofattbart nog, som jag upplevde det – hade glömt bort. Efter det blev böcker och esoterik som jag tidigare inte hade begripit glasklara och självklara.
När jag väl hade fått den nyckeln tog min personliga och andliga utveckling fart, och så småningom stötte jag på Neale Donald Walschs bok Samtal med Gud. Jag hade just suttit och beklagat mig över att jag inte ens visste var jag skulle börja om jag skulle försöka förklara för någon annan vad jag trodde på och vad som kändes sant för mig, och önskat att allt det som jag hade hämtat in och pusslat ihop från otaliga olika traditioner och källor skulle finnas sammanfattade i en enda bok. Då dök Neales bok upp som ett direkt svar på det klagomålet, och jag skrattade högt under hela genomläsningen. Han hade kommit fram till i princip exakt samma saker som jag, och också uttryckt och förklarat dem på ett oerhört bra sätt, och med mycket humor, något som jag värdesätter. Tillsammans med min väninna Susanna Carlsson startade jag det Samtal med Gud-forum som än idag lever och frodas på msn, och för ett par år sedan tog jag hit Neale till Sverige för första gången, samt igen ungefär 1½ år senare.
Det enda jag saknade i Samtal med Gud var det rent praktiska. Böckerna ger oändligt mycket matnyttigt vad gäller filosofi, världsåskådning, gudssyn och människosyn, men inte några egentliga verktyg för att tillämpa dessa praktiskt i vardagen. Kommunikationsteknikerna i Non-violent communication gav en uppsättning verktyg som jag tyckte om och såg fungera i praktiken, så det började jag arrangera kurser i för att både lära mig själv och hjälpa till med att sprida detta till andra. Jag blev medlem i Rosenkorsorden för att studera esoterik. Eftersom jag hade en dragning till och ett intresse för de indianska kulturerna började jag studera och tillämpa shamanism. I hela mitt liv hade jag också känt mig starkt dragen till två forntida kulturer: Egypten och Inkariket. Jag reste runt i Egypten och studerade så mycket jag kunde komma över av egyptisk historia, egyptologi och egyptisk mytologi och religion. Ett par år tidigare hade jag även läst Elizabeth Jenkins bok Inkans återkomst, och fascinerats av hennes möte med Juan Nuñez del Prado och Q’eros.
När en nyfunnen vän, Jan Åström, sedan berättade att han hade varit på workshop i Köpenhamn med Juan Nuñez del Prado och även gjort samma Hatun Karpay-resa i Peru som Elizabeth beskriver i sin bok, var mitt intresse ganska givet. Han tillfrågade mig och tre andra om vi ville gå ihop och bilda en ideell förening för att med jämna mellanrum erbjuda workshops med Juan i Sverige, och jag tackade genast ja. Efter en tids studier inom denna tradition insåg jag att jag hade funnit min huvudväg – en världsåskådning och ett synsätt som är i total samklang med mitt hjärta och min själ och en i det närmaste outtömlig verktygslåda för att tillämpa dessa i praktiken och i vardagen – och sedan dess har mitt engagemang och min kärlek till denna tradition bara ökat för varje år som har gått.
Efter ett par år föll det sig naturligt att jag började agera tolk och lärarassistent till Juan och senare även till Elizabeth Jenkins då de undervisar i Sverige, och sedan ett par år tillbaka undervisar jag även själv, något som är oerhört givande. Jag får dela med mig till andra av något som jag själv älskar, se det göra samma enorma skillnad i en del andras liv som det har gjort i mitt eget, själv vidareutvecklas och lära mig mer genom de frågor och händelser som kommer upp och de kunskaper som kursdeltagare själva har med sig, och träffa mängder av fantastiska och enastående människor som i en del fall har blivit nära och djupt uppskattade vänner. Vi har också fått dela oförglömliga upplevelser, både i Sverige och i andra länder, och fått vara en del av varandras inre resor. Tack till er alla – från igår, från idag och från imorgon!